경영학과

 

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  • 김병조 교수

    Kim, ByoungJo

    학과장
    • 소속학과

      경영학과

    • 연구실

      미카엘관(교수동) T502

    • 연구분야

      경영전략

    • 연구키워드

      글로벌전략 기업가정신 전략적 제휴

    김병조(Kim, ByoungJo) 프로필 이미지
    서울대학교 경영학과를 졸업하고 동 대학원에서 경영전략/국제경영 전공으로 경영학 석사 및 박사 학위를 받았다. 미국 듀크대 방문학자 및 서울과학종합대학원 교수를 거쳐 가톨릭대에서 경영전략과 국제경영 분야를 가르치고 있다. 영국 로함튼대학 방문학자를 지냈으며, 주요 연구 관심 분야는 전략적 제휴 및 국제화, 기업가정신 등이다.
    												
    							
  • 이동현 교수

    Lee, Dong-Hyun

    • 소속학과

      경영학과

    • 연구실

      미카엘관(교수동) T508

    • 연구분야

      경영전략

    • 연구키워드

      경쟁전략 비즈니스 모델 신흥 다국적기업

    이동현(Lee, Dong-Hyun) 프로필 이미지
  • 김용철 교수

    Kim, Yong Cheol

    • 소속학과

      경영학과

    • 연구실

      미카엘관(교수동) T503

    • 연구분야

      마케팅

    • 연구키워드

      서비스 마케팅 하이테크 마케팅 사회적 기업

    김용철(Kim, Yong Cheol) 프로필 이미지
    서울대학교에서 경영학 학사(1992년), 석사(1994년), 박사(2000년) 학위를 취득하였다. 정보통신 분야 정부 출연 연구기관인 한국전자통신연구원(ETRI)과 정보통신정책연구원(KISDI)에서 정책 및 전략 연구를 7년 간 수행한 경력이 있다. 2014년에는 Florida State University에서 Visiting Scholar로 활동하였다. 주요 연구 분야는 서비스 마케팅, 하이테크 마케팅, 사회적 기업 등이며, 연구 성과는 INTERNATIONAL JOURNAL OF SPORTS MARKETING & SPONSORSHIP, INTERNATIONAL JOURNAL OF ELECTRONIC COMMERCE, ACADEMY OF MARKETING STUDIES JOURNAL 등의 학술지에 게재되었다.
    He received his BA (1992), MA (1994), and PhD (2000) degrees in Business Administration from Seoul National University. He has seven years of experience conducting policy and strategy research at the Electronics and Telecommunications Research Institute (ETRI) and the Korea Information Society Development Institute (KISDI). In 2014, he stayed at Florida State University as a Visiting Scholar. His main research areas include service marketing, high-tech marketing, and social enterprise, and his research results have been published in academic journals such as INTERNATIONAL JOURNAL OF SPORTS MARKETING & SPONSORSHIP, INTERNATIONAL JOURNAL OF ELECTRONIC COMMERCE, and ACADEMY OF MARKETING STUDIES JOURNAL.
  • 이홍주 교수

    Lee Hong Joo

    • 소속학과

      경영학과

    • 연구실

      미카엘관(교수동) T515

    • 연구분야

      경영정보

    • 연구키워드

      비즈니스 데이터 분석

    이홍주(Lee Hong Joo) 프로필 이미지
    이홍주 교수는 2006년 KAIST 경영대학원에서 박사학위를 받았다. 이후 2006년에는 MIT Center for Coordination Science에서 Postdoctoral fellow로 근무하였다. 2011년에는 MIT Center for Collective Intelligence에서 Visiting scholar로 활동하였으며, 2017년부터 2018년까지는 Brunel Business School, Brunel University London에서 International researcher로 지냈다.
    
    이홍주 교수의 주요 연구 분야는 비즈니스 환경에서 지능적 기술의 활용과 소셜 미디어 및 헬스케어 분야에서의 콘텐츠 분석이다. 그의 연구 성과는 Government Information Quarterly, International Journal of Electronic Commerce, Decision Support Systems, Expert Systems with Applications, Expert Systems, Information Systems Frontiers, Journal of Electronic Commerce Research, Technological Forecasting and Social Change 등의 학술지에 다수 게재되었다.
    Hong Joo Lee is a Professor of Business Administration, The Catholic University of Korea. He has a Ph.D. from the KAIST Business School (2006) and was with the MIT Center for Coordination Science as a postdoctoral fellow in 2006. He stayed at the MIT Center for Collective Intelligence as a visiting scholar in 2011 and Brunel Business School, Brunel University London as an international researcher in 2017– 2018. His research areas are utilizing intelligent techniques and harnessing collective intelligence in business settings and analyzing the effects of intelligent aids in e-business and healthcare. His papers have been published in Government Information Quarterly, International Journal of Electronic Commerce, Decision Support Systems, Expert Systems with Applications, Expert Systems, Information Systems Frontiers, Journal of Electronic Commerce Research, Technological Forecasting and Social Change, and other journals.
  • 박오원 교수

    Park, Ow Won

    • 소속학과

      경영학과

    • 연구실

      미카엘관(교수동) T516

    • 연구분야

      인적자원관리, 조직행동

    • 연구키워드

      인적자원관리 조직행동

    박오원(Park, Ow Won) 프로필 이미지
    고려대학교에서 경영학 학사, KAIST에서 경영정책 석사, 그리고 고려대학교에서 경영학 박사(세부 전공: HRM) 학위를 취득하였다. LG전자 연구소에서 R&D 관리 및 연구 인력 인적자원관리 업무를 담당하였다. 주요 연구 분야는 전략적 인적자원관리, 스타 인재, 성과급제, 이직률 등이며, HRM의 상반된 효과에 대한 연구에 관심을 가지고 있다. International Journal of HRM, Human Performance, Journal of Management and Organization 등 해외 저널과 인사조직연구, 경영학 연구, 조직과 인사관리 연구 등 국내 저널에 여러 논문을 발표하였다.
    I received my Bachelor's degree in Business Administration from Korea University, my Master's degree in Management Policy from KAIST, and my Ph.D. in Business Administration (specializing in HRM) from Korea University. I have experience in R&D management and HRM for R&D people at LG Electronics Research Institute. My major research areas include strategic HRM, star performer, performance-based compensation, and turnover, with a particular interest in studying the contrasting effects of HRM. I have published several papers in international journals such as the International Journal of HRM, Human Performance, and the Journal of Management and Organization, as well as in domestic journals including Korean Management Review, Korean Journal of Management, and Journal of Organization and Management.
  • 라준영 교수

    Rha, June-Young

    • 소속학과

      경영학과

    • 연구실

      미카엘관(교수동) T504

    • 연구분야

      기업과 사회 / 생산·서비스

    • 연구키워드

      사회적기업가정신 기업사회책임(CSR & ESG) 환경경영 서비스경영

    라준영(Rha, June-Young) 프로필 이미지
    KAIST 산업공학과(학사 94, 석사 96)와 경영대학(박사 07)에서 공부하였으며, 2009년 가톨릭대학교에 부임하여 현재 경영학과와 사회혁신융복합전공의 교수로 있다. 석사과정을 마친 후 LG생산기술원에서 제조업의 생산경영 분야를 연구하였고, 그 후 모교로 돌아와 공공 부문의 서비스경영에 관한 논문으로 박사학위를 받았다. 경영학으로 세상을 바꾸는 것에 관심이 많다. 경영학의 대상인 시장과 기업이 세상에서 가장 우수한 혁신 기계라고 믿는다. 그렇다고 모든 사회문제를 시장과 기업이 해결할 수 있다고 주장할 만큼 뻔뻔하지는 않다. 언제나 공공, 시장, 사회의 경계를 넘나드는 파괴와 혁신의 질주를 응원한다. 자신은 사회적 기업가로 살아갈 의사가 없으면서, 학생들이 소셜벤처 창업과 사회혁신 실험에 도전할 것을 독려한다. 주요 연구 분야는  사회적 기업가정신, 기업과 사회,  환경경영, 서비스경영 등이며 관련 논문 및 저서가 다수 있다. 최근까지 사회적 가치 측정에 관한 연구와 실천에 집중해 왔고,  진화 이론을 사회혁신 생태계에 적용하기 위한 연구에도 관심이 많다. 
    Prof. Rha earned his BA ('94), MS ('96), and Ph.D. ( '07) from the Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST). Since joining the Department of Business Administration at The Catholic University of Korea in 2009, he has served as a dedicated professor.  Driven by a deep commitment to transforming the world through business administration, Prof. Rha views markets and enterprises as among the most innovative tools available. Nonetheless, he acknowledges that not all social challenges can be resolved solely through market and enterprise mechanisms. He advocates for distruptive innovation that transcends the traditional boundaries of state, market, and society. Although he does not aspire to become a social entrepreneur himself, Prof. Rha passionately encourages his students to take on the challenge of starting social ventures and engaging in social innovation. His research encompasses a wide array of topics at the intersection of business and society, including social entrepreneurship, impact investing, corporate social responsibility, and environmental management. He has authored numerous papers and books on these subjects. Over the past decade, his research has focused on valuating the social impact of business activities, and he has also shown a keen interest in applying evolutionary theory to the social innovation ecosystem.